måndag 11 mars 2013

Nytto bröd

50 g smör/margarin
5 dl vatten
50 g jäst
2 tsk salt
2 msk honung
7 dl rågmjöl
5 dl vetemjöl
1 dl solroskärnor
1 dl linfrö
Pumpakärnor att ha på toppen

Smält smöret i en kastrull och tillsätt vattnet, det borde bli fingertempererat.
Häll blandningen i en matberedare och tillsätt övriga ingredienser i ovanstående ordning.
Strö lite mjöl över degen och lägg över en duk. Låt jäsa i minst 30 min.
Stjälp sedan ut degen på en mjölad bänk och knåda tills degen blir jämn och fin.
Nu kan du välja att göra bullar eller bröd av den. Själv la jag ungefär halva degen i en brödform och resten gjorde jag bullar av. Låt den jäsa ytterligare 30 min. Pensla sedan på antingen vatten eller ägg och strö på önskad topping. In i ugnen på 200 grader, längst ner i 15 min och sedan i mitten av ugnen i ytterligare 45 min.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar